Nederlandse werknemers zijn ontevreden over de manier waarop reorganisaties worden uitgevoerd. Op vrijwel alle facetten die te maken hebben met reorganisaties scoren veel organisaties onvoldoende. Leidinggevenden spelen een cruciale rol bij het wel of niet succesvol verlopen van een reorganisatie.
Dat blijkt uit onderzoek van Effectory. In de Nationale Tevredenheidsindex van Effectory zijn sinds een paar maanden cijfers opgenomen over reorganisaties. De vraag of de organisatieverandering een positieve invloed heeft gehad op de tevredenheid levert een onvoldoende op: 4,4.
Gebrek aan communicatie struikelblok
Naast algemene ontevredenheid over reorganisatie scoort ook communicatie matig, een 5,9. “Medewerkers zijn voornamelijk ontevreden over de wijze waarop het verandertraject gecommuniceerd wordt”, zegt Marc Sijtstra, directeur van Effectory. “Ze voelen zich niet betrokken bij de verandering en zijn daardoor ook vaak niet gemotiveerd om te veranderen”. Het is volgens Sijtstra van belang om medewerkers de kans te geven input te leveren voor het proces. “Op die manier creëer je betrokkenheid”.
Leidinggevende moet duidelijk communiceren
Uit de cijfers blijkt verder dat er een grote rol is weggelegd voor de leidinggevende bij het laten slagen van een reorganisatie. “De leidinggevende moet duidelijk zijn over de visie en doelstellingen van de reorganisatie”, zegt Sijtstra. “Hij of zij moet communiceren wat er van de medewerkers verwacht wordt en duidelijk zijn over de gevolgen van de reorganisatie. Geef regelmatig updates over de reorganisatie, zowel over de doelen, als over de voortgang en de gevolgen”.
Rolduidelijkheid is het toverwoord
Verminderde tevredenheid in combinatie met een verhoogde baanonzekerheid zorgt er bovendien voor dat medewerkers ten tijde van een reorganisatie eerder om zich heen kijken naar een andere baan. “Zeker nu er krapte op de arbeidsmarkt is zal het gras aan de overkant sneller groen zijn. Dit wordt versterkt wanneer een medewerker door de veranderingen het gevoel krijgt minder bij de organisatie te passen”, zegt Sijtstra. Rolduidelijkheid is daarom volgens Sijtstra het ‘toverwoord’. “Geef medewerkers regelmatig feedback op hun rol. Zo houd je ze gemotiveerd tijdens een reorganisatie”.
Maak direct een gratis en vrijblijvende afspraak met één van onze gedreven coaches.
Laat onze juristen uw beëindigingsovereenkomst controleren.
Dit boek geeft uitleg over UWV-eisen bij reïntegratie zieke werknemer, Tweede Spoor-traject en Wet Verbetering Poortwachter.