Geen mens is gelijk, dus is ook geen medewerker gelijk. De menselijke maat is daarom het uitgangspunt. Wij hanteren een heldere, transparante en gefaseerde aanpak. Door deze gefaseerde en persoonlijke aanpak is een maximaal resultaat gewaarborgd.
Tijdens het gehele traject krijgt de medewerker alle tijd en aandacht van onze loopbaancoaches.
Het intake gesprek en de inventarisatie is de eerste stap. U vertrouwt NextJob door ons in te schakelen. Maar dan start een cruciale fase: het winnen van het vertrouwen van de vertrekkende medewerkers. Het eerste kennismakingsgesprek speelt hierin een grote rol. We geven hierin een aanzet om de medewerker te leren omgaan met het verlies van de baan.
In de eerste fase helpen wij het verlies te ‘verwerken’ door middel van het beantwoorden van de voor de medewerker belangrijke vragen. We bieden een luisterend oor en maken de situatie voor de medewerker inzichtelijk en overzichtelijk. Onze visie is dat het verlies eerst verwerkt hoort te zijn voordat de blik gericht kan zijn op de volgende fase.
Doel van deze fase is ook het inventariseren van de persoonlijke en professionele situatie van de vertrekkende werknemer. Het verwachtingspatroon van de medewerker komt hierin ook aan de orde.
Mensen in een ontslagsituatie zijn onzeker over hun toekomst, vooral over hun financiële toekomst. Deze onzekerheid kan belemmerend werken. Dat is niet nodig, want vaak is er een financieel vangnet. Onze uitleg geeft inzicht in de financiële situatie na ontslag:
Na het wegnemen van de eerste hindernissen op weg naar nieuw werk, krijgen de volgende vijf vragen een passend antwoord:
Diverse testen en focusgesprekken leiden tot antwoord op bovenstaande vragen. De nadruk ligt op de beroepskeuzetest. De uitkomsten bepalen zoekrichtingen en een eerste oriëntatie op mogelijke functies en beroepsrichtingen. In deze fase draait het vooral om het definiëren van de persoonlijke doelen en de manier waarop de arbeidsmarkt effectief kan worden benaderd. Na het focusgesprek en het afnemen van de testen maakt NextJob het plan van aanpak. Dit beschrijft de instrumenten en trainingen die ingezet worden om een nieuwe baan te kunnen vinden. Commitment van de medewerker is nodig. Een actieve bijdrage van de kandidaat leidt namelijk tot het beste resultaat. Na goedkeuring door de medewerker start de uitvoering van het plan van aanpak.
In deze fase werken we samen met de medewerker aan het verbeteren van de sollicitatievaardigheden. Vaak hebben kandidaten weinig recente sollicitatie-ervaring. De sollicitatietraining focust op:
De sollicitatietrainingen kunnen plaatsvinden via groepsbijeenkomsten of individuele bijeenkomsten met de loopbaancoach. Groepsbijeenkomsten worden altijd opgevolgd door individuele trainingen. Onderdeel van de sollicitatietraining is ook:
De persoonlijke presentatie bepaalt meer dan de helft van de indruk die iemand maakt. Ook non-verbale communicatie speelt hierin een rol. Meestal letten mensen niet bewust op dit facet, maar bij het solliciteren is dit essentieel. Doel van de training is het verbeteren van de persoonlijke presentatie. Aan de orde komen stemgebruik, houding, overtuigen en indruk maken, aandacht krijgen en vasthouden.
Netwerken kan een succesvol instrument zijn om een nieuwe baan te vinden. Het betekent dat een boventallige werknemer alle vrienden, kennissen, relaties, voormalige collega’s en ook hun bekenden inzet om zijn of haar doel te bereiken: een nieuwe baan. Veel mensen vinden netwerken in het begin moeilijk. Het is belangrijk de tijd te nemen om het bestaande netwerk goed in beeld te brengen en het netwerk verder uit te bouwen. NextJob ondersteunt en traint de kandidaat in zijn netwerkvaardigheden en activiteiten. Onderdelen van de training zijn:
Social media zoals LinkedIn spelen een rol in het leggen en onderhouden van zakelijke contacten. Hieruit volgen sollicitatiegesprekken. NextJob biedt workshops aan voor beginnende en ervaren LinkedIn gebruikers. Meer informatie over workshop LinkedIn.
Deze fase doorloopt het gehele traject en wordt zo snel mogelijk na fase 2 (plan van aanpak) opgestart. De job hunters zoeken samen met de kandidaat naar mogelijke functies. Deze fase is essentieel om de vruchten te plukken van al het voorbereidende werk.
Tijdens het gehele traject werkt uw medewerker samen met één vaste coach. De coach geeft alle aandacht en tijd die nodig is voor een goede ondersteuning. Ook na een succesvolle sollicitatie blijft de coach beschikbaar voor de medewerker. Zowel tijdens de onderhandelingsfase als in de proefperiode. Zowel in persoonlijke gesprekken, per e-mail als per telefoon geven wij doelgericht antwoord op alle vragen.
Ook coacht NextJob met als doel het behoud van de nieuwe baan. Mocht desondanks de nieuwe baan afgebroken worden (bijvoorbeeld in de proeftijd), dan behoudt de kandidaat het recht om de dienstverlening door NextJob hernieuwd in te schakelen binnen een vooraf afgesproken termijn.
Maak direct een gratis en vrijblijvende afspraak met één van onze gedreven coaches.
Laat onze juristen uw beëindigingsovereenkomst controleren.
Dit boek geeft uitleg over UWV-eisen bij reïntegratie zieke werknemer, Tweede Spoor-traject en Wet Verbetering Poortwachter.