Werknemers besteden gemiddeld 31% van hun werktijd aan activiteiten waar ze wat van leren. Nieuwe vaardigheden doen werknemers vooral op tijdens werktijd (94%) en minder tijdens trainingen of cursussen (6%). Dit blijkt uit een onderzoek van Andries de Grip, hoogleraar scholing en arbeidsmarkt aan de Universiteit Maastricht.
De Grip onthulde de resultaten op een bijeenkomst van het Netwerk Sociale Innovatie (NSI). In het NSI zitten vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, onderwijsinstellingen en wetenschappers. Ondanks dat uit het onderzoek blijkt dat werknemers veel leren op hun werk besteden bedrijven te weinig geld aan het investeren in ‘learning by doing’. De Grip noemt het een ‘slechte zaak’ dat bedrijven weinig investeren in leren op de werkvloer. ''In de huidige kenniseconomie is menselijk kapitaal cruciaal voor het concurrentievermogen van het bedrijfsleven en voor de slagkracht van de publieke sector.'' Bedrijven zouden volgens De Grip plekken moeten inrichten, waar mensen informeel van gedachten kunnen wisselen over leren. Ook zouden managers uitdagendere taken aan hun werknemers moeten geven.
De Grip waarschuwt vooral voor de heersende cultuur in organisaties dat er alleen in jongere medewerkers wordt geïnvesteerd. Oudere werknemers zullen met het huidige politieke klimaat waarschijnlijk langer moeten doorwerken, en zij zouden door meer op het werk te leren uiteindelijk meer kunnen bijdragen. Bovendien weten zij door hun ervaring informatie beter doelgericht op te nemen, zo stelt de Grip.
Nextjob Outplacement biedt trainingen aan voor mensen die hun vaardigheden en employability willen verbeteren.
Maak direct een gratis en vrijblijvende afspraak met één van onze gedreven coaches.
Laat onze juristen uw beëindigingsovereenkomst controleren.
Dit boek geeft uitleg over UWV-eisen bij reïntegratie zieke werknemer, Tweede Spoor-traject en Wet Verbetering Poortwachter.